Plan i program
OSNOVNI PROGRAMSKI CILjEVI I ZADACI RADA REGIONALNOG CENTRA ZA TALENTE NIŠ
1. CILjEVI I ZADACI DELOVANjA REGIONALNOG CENTRA ZA TALENTE NIŠ
- Otkrivanje nadarenih i talentovanih pojedinaca;
- Realizacija obrazovnih programa i omogućavanje individualnog napredovanja i kreativnog ispoljavanja mladih;
- Realizacija nastavnih sadržaja i mentorski rad sa učenicima;
- Selekcija i praćenje nadarenih i talentovanih učenika i usmeravanje njihovog razvoja;
- Stvaranje preduslova i mogućnosti za zajedničko delovanje svih institucija koje sa bave ovom kategorijom mladih;
- Kompletno evidentiranje i identifikacija talentovanih učenika Nišavskog, Topličkog i Pirotskog okruga, sa Kosova i Metohije-škole
- koje se sada nalaze u Lapljem selu i Gračanici, i njihovo uključivanje u sistem rada Regionalnog centra za talente Niš.
DINAMIKA REALIZACIJE
ROK: STALAN ZADATAK
2. PROGRAMSKA ORIJENTACIJA REGIONALNOG CENTRA ZA TALENTE NIŠ
- Identifikacija nadarenih i talentovanih učenika putem
- anketiranja škola, učenika, nastavnika, roditelja;
- testiranja;
- Organizacija škola iz prirodno-naučnih, tehničkih i društvenih nauka;
- Priprema mladih za takmičenja i smotre;
- Organizacija zimskih i letnjih škola iz prirodno-naučnih, tehničkih i društvenih nauka;
- Priprema nadarenih i talentovanih učenika i studenata za istraživačke aktivnosti;
- Organizacija škola i akcija na temu metodologije uvođenja učenika u naučno-istraživački rad, timski i samostalan rad;
- Organizacija seminara za nastavnike, saradnike i mentore;
- Praćenje rezultata rada, razvoja i napredovanja mladih.
3. IDENTIFIKACIJA NADARENIH I TALENTOVANIH UČENIKA
Izbor, odnosno identifikacija nadarenih, podrazumeva aktivno traganje za njima pomoću odgovarajućih psiholoških mernih instrumenata pripremljenih za tu svrhu. Planira se primena nekoliko takvih instrumenata:
- test opštih intelektualnih sposobnosti;
- test specifičnih sposobnosti u oblasti, prirodnih, tehničkih i društvenih nauka;
- test tehničke kulture i informisanosti;
- test osetljivosti za naučne probleme;
- test ličnosti.
Primenom napred navedenih instrumenata i kombinacijom podataka dobijenih sa testova i upitnika, kao i sagledavanjem opšteg uspeha i uspeha iz pojedninih predmeta za koje je učenik iskazao zainteresovanost ili pokazao posebno interesovanje, iskazao posebne sklonosti kroz rezultate primene mernih instrumenata, sagledavanjem rezultata sa takmičenja i dr., doći će se do stvarnog broja nadarenih i talentovanih pojedinaca. Na osnovu iskazanih rezultata sa testiranja i napred navedenih elemenata vrednovanja rada učenika, vrši se upućivanje učenika u odgovarajuću grupu škole za odgovarajuću naučnu disciplinu, koja se rangira kao početna ili napredna, odnosno na mentorski rad.
Realizacija programskih sadržaja se izvodi u trenutno raspoloživim uslovima, na što je moguće produktivniji način rada. Za uspešnu realizaciju programa rada potrebno je ostvariti neke od sledećih pretpostavki:
- stvoriti realne prostorne, materijalne, finansijske i druge neophodne uslove za naučno-istraživački rad učenika, odgovarajući nivo mentorskog rada u oblasti njihovih domena interesovanja;
- uključivanje talentovanih učenika u projekte naučnih i stručnih institucija, istraživačko-razvojnih centara, aktivnih privrednih subjekata i sl.;
- Omogućiti susrete i dogovore učenika sa eminentnim naučnim radnicima, posete profesionalnim naučnim institucijama, razgovore o temama koje su vezane za programske sadržaje rada centra, organizovanje tematskih skupova iz istih i srodnih naučnih oblasti, kao i organizovanje kratkih kurseva-škola na teme koje učenici biraju a koje su značajne kao metodološka podrška osnovnoj naučnoj disciplini ili naučnoj oblasti zastupljenoj u programu koji pohađaju u okviru Regionalnog centra za talente Niš.
Za sve oblasti rada, Programski savet centra, odnosno programski saveti određenih naučnih disciplina-oblasti, utvrđuju planove i programske sadržaje, izbor mentora i predavača, kao i vrstu stručnjaka koji će biti angažovani za realizaciju programa rada. Ujedno, utvrđuje se mesto realizacije programskih sadržaja kao i tačna dinamika i raspored održavanja-realizacije programskih sadržaja sa čime se polaznici škole, blagovremeno, na početku rada škole upoznaju.
Godišnji plan i program rada podrazumeva i pregled potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju programskih sadržaja rada.
Evidentiranje i identifikacija nadarenih i talentovanih učenika i uključivanje u realizaciju programskih aktivnosti Centra
ROK REALIZACIJE: SEPTEMBAR-OKTOBAR.
II PROGRAM RADA REGIONALNOG CENTRA ZA TALENTE NIŠ
1. ŠKOLE I MENTORSKI RAD IZ PRIRODNO-NAUČNIH, TEHNIČKIH I DRUŠTVENIH DISCIPLINA
PROGRAM RADA I PROGRAMSKE AKTIVNOSTI REGIONALNOG CENTRA ZA TALENTE NIŠ ZA 2018. GODINU
ŠKOLE, SEMINARI, KURSEVI IZ PRIRODNO-NAUČNIH, TEHNIČKIH I DRUŠTVENIH DISCIPLINA
1.1 Obrazovni programi
U toku 2018. godine, radiće se na realizaciji programskih sadržaja obrazovnih programa za sledeće oblasti:
- srpski jezik
- književnost
- matematika
- fizika
- hemija
- biologija/biohemija, biofizika, fiziologija, genetika i dr/
- ekologija i zaštita životne sredine
- informatika i računarska tehnika
- strani jezici, engleski, francuski, nemački, ruski
- elektronika, optoelektronika, termovizija i elektrotehnika
- mašinska tehnika
- sociologija i filozofija
- psihologija
- istorija
- geografija, geologija
- arheologija
- astronautika i raketna tehnika
- fotografsko i filmsko stvaralaštvo
- likovno stvaralaštvo.
Obrazovni program se realizuje tokom nastavne godine kao:
- stalna škola/ prolećni i jesenji ciklus škole,
- zimska škola /za vreme raspusta/,
- letnja škola / za vreme raspusta/,
- kroz mentorski rad sa polaznicima škola Regionalnog centra za talente Niš, koji su identifikovani da imaju sklonosti za bavljenje naučno-istraživačkim radom,
- prolećna/ jesenja škola na Kopaoniku na temu:
- ”Metodologija uvođenja mladih u naučno-istraživački rad”.